POPLAVE, BUJICE, JAKE KIŠE, OLUJE - ELEMENTARNE NEPOGODE I VANREDNE SITUACIJE
Jake kiše i oluje, nabujale reke i poplave, pa odroni i klizišta (i još mnogo toga) predstavljaju (već nekoliko dana) svakodnevne slike elementarne nepogode, čiji su rizici i pretnje ili posledice po stanovništvo, životnu sredinu i materijalna dobra takvog obima i intenziteta da - njihov nastanak ili posledice nije moguće sprečiti ili otkloniti redovnim delovanjem nadležnih organa i službi, zbog čega je za njihovo ublažavanje i otklanjanje neophodno upotrebiti posebne mere, snage i sredstva uz pojačan režim rada.
Republika Srbija obezbeđuje jedinstven sistem zaštite i spasavanja, u skladu sa Zakon o vanrednim situacijama i drugim propisima, kao i programima, planovima i drugim dokumentima koji se odnose na zaštitu i spasavanje i civilnu zaštitu.
Zakonom su proklamovana NAČELA ZAŠTITE I SPASAVANJA:
Načelo prava na zaštitu
- Svako ima pravo na zaštitu od nesreća i katastrofa prouzrokovanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama.
- Zaštita i spasavanje ljudskih života - ima prednost nad svim drugim zaštitnim i spasilačkim aktivnostima.
Načelo solidarnosti
- Svako učestvuje u zaštiti i spasavanju u skladu sa svojim mogućnostima i sposobnostima.
Načelo javnosti
- Podaci o opasnostima i delovanju državnih organa, organa autonomnih pokrajina, jedinica lokalne samouprave i drugih subjekata zaštite i spasavanja su - javni.
- Organi državne uprave, organi autonomnih pokrajina i organi jedinica lokalne samouprave -moraju obezbediti da stanovništvo, na području koje može pogoditi elementarna i druga nesreća - bude obavešteno o opasnosti.
Načelo preventivne zaštite
- Organi državne uprave, organi autonomne pokrajine i organi jedinica lokalne samouprave i druga pravna lica prilikom obezbeđenja zaštite od elementarnih nepogoda i drugih nesreća, prioritetno sprovode preventivne mere zaštite u skladu sa svojim nadležnostima.
Načelo odgovornosti
- Svako fizičko i pravno lice je, u skladu sa zakonom, odgovorno za sprovođenje mera zaštite i spasavanja od nesreća i katastrofa izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama.
Načelo postupnosti pri upotrebi snaga i sredstava
- U zaštiti i spasavanju - koriste se prvo snage i sredstva sa teritorije jedinice lokalne samouprave.
- U slučajevima kada zbog obima nesreće odnosno ugroženosti, snage i sredstva sa teritorije jedinice lokalne samouprave nisu dovoljne - nadležni organ obezbeđuje upotrebu snaga i sredstava sa teritorije Republike Srbije.
- Policija i Vojska Srbije - upotrebljavaju se za zaštitu i spasavanje - ako raspoložive snage i sredstva nisu dovoljne.
- Civilna zaštita, kao deo sistema zaštite i spasavanja, organizuje se i priprema u miru i ratu, u skladu sa Dopunskim protokolom I iz 1977. godine uz Ženevske konvencije o zaštiti žrtava rata iz 1949. godine, i drugim pravilima međunarodnog humanitarnog prava.
Civilna zaštita kao deo sistema zaštite i spasavanja je - humanitarna i nevojna aktivnost od opšteg interesa za Republiku Srbiju.
Civilna zaštita koristi međunarodni znak raspoznavanja: ravnokraki trougao plave boje na narandžastom polju.
Subjekti sistema zaštite i spasavanja su:
1) organi državne uprave, organi autonomne pokrajine i organi jedinica lokalne samouprave;
- Narodna skupština (član 9. Zakona)
- Vlada (član 10. Zakona)
- Ministarstvo unutrašnjih poslova (član 11. Zakona)
- Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije (član 12. Zakona)
- Ministarstva, drugi organi i posebne organizacije (član 13. Zakona)
- Autonomna pokrajina, preko svojih organa (član 14. Zakona)
- Jedinica lokalne samouprave , preko svojih organa (član 15. Zakona)
2) privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici (čl. 16. – 20. Zakona);
3) građani, grupe građana, udruženja, profesionalne i druge organizacije (čl. 21. – 29. Zakona).
RUKOVOĐENJE u vanrednim situacijama (kao usmeravanje pojedinaca, delova sistema i sistema zaštite i spasavanja prema ostvarivanju postavljenih ciljeva)
- za teritoriju Republike Srbije - Republički štab za vanredne situacije, koji obrazuje Vlada;
Videti – Odluka o obrazovanju Republičkog štaba za vanredne situacije
- za teritoriju autonomne pokrajine - pokrajinski štab, koji obrazuje izvršni organ autonomne pokrajine;
- za teritoriju upravnog okruga - okružni štab za vanredne situacije, koji obrazuje Republički štab za vanredne situacije;
- za teritoriju grada - gradski štab za vanredne situacije, koji obrazuje skupština grada;
Za BEOGRAD - Videti
- Rešenje o obrazovanju Gradskog štaba za vanredne situacije na teritoriji grada Beograda
- za teritoriju opštine - opštinski štab za vanredne situacije, koji obrazuje skupština opštine.
Shodno Naredbi o utvrđivanju Operativnog plana za odbranu od poplava za 2014. godinu - Podaci potrebni za efikasno sprovođenje odbrane od poplava, uključujući i nazive pravnih lica koja sprovode odbranu od poplava od spoljnih i unutrašnjih voda i zagušenja ledom, imena rukovodilaca odbrane od poplava i drugih odgovornih lica za sprovođenje odbrane od poplava od spoljnih i unutrašnjih voda i zagušenja ledom, nazive sektora i deonica, zaštitne vodne objekte, štićena poplavna područja, melioraciona područja, objekte sistema za odvodnjavanje, kriterijume i uslove za proglašavanje redovne i vanredne odbrane od poplava od spoljnih i unutrašnjih voda i zagušenja ledom, merodavne vodomere (hidrološke stanice) i meteorološke stanice i punktove za osmatranje ledenih pojava, utvrđeni su OPERATIVNIM PLANOM ZA ODBRANU OD POPLAVA - ZA 2014. GODINU.
Zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom
Zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom, podrazumeva - sprovođenje zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara koji mogu biti ugroženi poplavama izazvanim izlivanjem reka iz korita, bujičnim vodama, ledenim barijerama, podzemnim vodama, kao i oštećenjem ili rušenjem brana, nasipa, jalovina i drugih vodozaštitnih objekata i drugih nesreća na vodi i pod vodom;
Zaštita i spasavanje od poplava i drugih nesreća na vodi i pod vodom obuhvata:
- planiranje, izgradnju, održavanje i ojačavanje oštećenih objekata za zaštitu od poplava,
- osmatranje i izviđanje stanja vodostaja,
- uzbunjivanje,
- planiranje i sprovođenje evakuacije stanovništva i materijalnih dobara iz ugroženih područja,
- planiranje i obezbeđenje prevoženja i prelaza preko reka i jezera,
- odstranjivanje vode iz poplavljenih objekata,
- pronalaženje i izvlačenje nastradalih i utopljenih,
- zbrinjavanje ugroženog stanovništva i
- saniranje posledica izazvanih poplavama.
Republički hidrometeorološki zavod i nadležni republički i pokrajinski organ za vodoprivredu i javna vodoprivredna preduzeća, shodno izveštajima i prognozama - obaveštavaju nadležnu službu i nadležne štabove za vanredne situacije o nivoima vodostaja, proglašenoj fazi odbrane, razvoju situacije i merama koje se preduzimaju.
Ukoliko je odbrambena linija ugrožena dugotrajnim visokim vodostajem ili dođe do prevazilaženja kritičnog vodostaja za koji je odbrambeni sistem dimenzionisan - nadležni štab za vanredne situacije preduzima mere neposredne odbrane od poplava i predlaže proglašenje vanredne situacije.
Nadležni štab za vanredne situacije može se uključiti u aktivnosti zaštite od poplava i pre proglašenja vanredne situacije - ako je na osnovu procenjenog rizika to potrebno.
Prva i medicinska pomoć
Organizacija i sprovođenje prve pomoći, u slučaju elementarnih nepogoda i drugih nesreća, obuhvata sve oblike prve pomoći, samopomoći i uzajamne pomoći i zbrinjavanje povređenih i obolelih.
U pružanju prve pomoći - kao nosioci - učestvuju ekipe Crvenog krsta Srbije, Gorske službe spasavanja Srbije, nadležna služba, jedinice civilne zaštite i (u okviru lične, uzajamne i kolektivne zaštite) - građani.
Organizacija i sprovođenje medicinske pomoći obuhvata - sve oblike medicinske pomoći ugroženom i postradalom stanovništvu na području zahvaćenom elementarnom nepogodom i drugom nesrećom, koju pružaju zdravstvene ustanove.
Evakuacija
U zavisnosti od stepena opasnosti, i mogućih posledica, evakuacija može biti delimična ili potpuna.
Evakuaciji podležu:
- majke sa decom do 15 godina starosti, odnosno druga lica koja su po zakonu dužna da se staraju o čuvanju i negovanju maloletnika mlađih od 15 godina;
- trudnice;
- bolesna lica, lica sa posebnim potrebama i druga lica kojima je neophodna tuđa pomoć i nega;
- lica mlađa od 16 godina i starija od 65 godina (muškarci), odnosno 60 godina (žene).
Odluku o obimu evakuacije i kategorijama stanovništva koje se evakuiše donosi - organ koji naređuje evakuaciju.
Evakuaciju stanovništva unutar područja jedinica lokalne samouprave naređuje - štab za vanredne situacije jedinica lokalne samouprave.
Evakuaciju sa područja jedne jedinice lokalne samouprave na područje drugih jedinica lokalne samouprave naređuje - Republički štab za vanredne situacije.
Lica sa područja za koje je naređena evakuacija - obavezna su da postupaju u skladu sa naredbom o evakuaciji.
Zbrinjavanje ugroženih i postradalih
Zbrinjavanjem ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama neposredno rukovode - štabovi za vanredne situacije i poverenici civilne zaštite, odnosno zamenici poverenika, dok se ne stvore uslovi u kojima će dalju brigu o zbrinjavanju preuzeti nadležni organi.
Služba traženja Crvenog krsta Srbije - vodi evidenciju o žrtvama nesreće, traži lica koja su prijavljena kao nestala usled nesreće, obaveštava članove porodice i nadležne organe i obavlja poslove spajanja porodica koje su razdvojene usled nesreće.
Planiranje zbrinjavanja ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama - vrši nadležni organ jedinice lokalne samouprave, u saradnji sa štabovima za vanredne situacije i u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.
Vlasnici i korisnici objekata i prostorija u javnoj upotrebi (turističko-ugostiteljski objekti, rekreacioni centri, zdravstvene ustanove koje obavljaju delatnost rehabilitacije, studentski i učenički domovi, škole i dr.), kao i privatni objekti pogodni za smeštaj - dužni su da prime na privremeni smeštaj građane sa ugroženih područja, kada to naloži nadležni štab za vanredne situacije. Naknada za korišćenje ovih objekata i prostorija - isplaćuje se po tržišnim uslovima na dan predaje (bliže propise o naknadi - donosi Vlada).
U izvršavanju zadataka zbrinjavanja ugroženih i nastradalih - učestvuju i sarađuju nadležna služba, Crveni krst Srbije, udruženja i građani. Odlukom gradonačelnika, odnosno predsednika opštine, na predlog štaba za vanredne situacije, poveravaju se Crvenom krstu Srbije određeni poslovi zbrinjavanja, koji su u skladu sa njegovim javnim ovlašćenjima i programskim aktivnostima.
Detaljnije videti:
- Zakon o vanrednim situacijama
- Zakon o vodama
- Nacionalna strategija zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama
- Odluka o obrazovanju Republičkog štaba za vanredne situacije
- Uredba o sadržaju i načinu izrade planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama
- Uredba o sastavu i načinu rada štabova za vanredne situacije
- Rešenje o obrazovanju Gradskog štaba za vanredne situacije na teritoriji grada Beograda
- Uredba o utvrđivanju Opšteg plana za odbranu od poplava za period od 2012. do 2018. godine
- Naredba o utvrđivanju Operativnog plana za odbranu od poplava za 2014. godinu
Videti i povezane članke:
LJ.M.V.
Objavljeno: 16.05.2014.
"Službeni glasnik RS", broj 59/17, strana: 21 od 16.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 56/17, strana: 7 od 07.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 57/17, strana: 23 od 09.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 58/17, strana: 13 od 15.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 45/11, strana: 146 od 21.06.2011.
"Službeni glasnik RS", broj 58/17, strana: 14 od 15.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 57/17, strana: 15 od 09.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 57/17, strana: 15 od 09.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 58/17, strana: 3 od 15.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 59/17, strana: 20 od 16.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 58/17, strana: 15 od 15.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 58/17, strana: 15 od 15.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 59/17, strana: 12 od 16.06.2017.
Da li imate komentar?