Zakoni, uredbe, propisi, misljenja, aktaZakon | Zakoni Srbije, zakoni u pripremi, nacrti zakona, zakoni na engleskom jezikuZakon | Zakoni Srbije, zakoni u pripremi, nacrti zakona, zakoni na engleskom jeziku
Aktuelne
VESTI
Dnevno
ažurni zakoni
Registar
zakona i propisa
Odabrani
zakoni
Mišljenja
ministarstava

 

 

 

UPRAVNI SPOROVI - POTPUNO NOVI ZAKON

Upravni sporovi - potpuno novi zakon

Sveobuhvatne reforme u pravosuđu zemlje, višestruko su se odrazile na sve oblasti života, a posebno u pravno-regulativnom sistemu zemlje (donet je niz potpuno novih propisa, kao i određeni broj izmena i dopuna postojećih).

Upravni spor je (takođe) nužno morao da pretrpi odgovarajuće izmene i usaglašavanja (ponegde i „duboke“ zahvate), te ne čudi odluka zakonodavca da donese nov zakon.

Zakon o upravnim sporovima je - 29. decembra 2009. godine - donet na Sedmoj sednici Drugog redovnog zasedanja u 2009. godini, proglašen Ukazom predsednika Republike i objavljen u “Sl. glasniku RS”, br. 111/2009, a stupio je na snagu sutradana – 30.12.2009. godine (u daljem tekstu: NOVI ZAKON, Novi zakon i Zakon).

Upoređujući dva zakona, na prvi pogled je vidljiva razlika (stilski, po nama, bolja i preglednija organizacija regula), a koja je ujedno i (sama po sebi) jasna i racionalna u pogledu razloga uvođenja nekih novih određenja.

Odmah, na početku, u formalnom smislu - vidi se razlika u stilu. Zakon o upravnim sporovima (“Sl. glasnik SRJ”, br. 46/96, u daljem tekstu: Stari zakon ili Stari zakon) je, osim što je imao manje članova, imao i prostiju sistematizaciju. Konkretno, svih 67 članova bilo je podeljeno u šest delova, dok  NOVI ZAKON ima daleko složeniju i razrađeniju strukturu prezentovanja propisanih odredbi (radi se o većem broju članova - 79, a koji su podeljeni u četrnaest delova)

Takođe, nadležnost sudova je usklađena sa novinama u pravosuđu zemlje. Konkretnije, upravne sporove rešava - UPRAVNI SUD, a protiv njegovih odluka (po zahtevu za preispitivanje sudske odluke) odlučuje – VRHOVNI KASACIONI SUD.

Osim ovih (na prvi pogled) vidljivih razlika, postoje i suštinske razlike, od kojih bi ovde istakli samo neke.

Uvedeno je načelo pravičnosti suđenja u upravnom sporu (što je  prvi put, na ovakav način definisano i posebno izdvojeno).

Prvi put se definiše – upravna stvar, odnosno, iako se ovaj termin pominjao i u prethodnim zakonima, nije se samim zakonom određivalo šta se, u smislu zakona, podrazumeva pod ovim terminom.

Vodeći računa o vremenu u kome živimo, stepenu razvoja i (posebno) učešću novih tehnologija u svakodnevnom životu, zakonodavac je dodao odredbe o  – ELEKTRONSKIM DOKUMENTIMA (čl. 20. i 21).

Potpuno je nova i (rekli bismo – po stranku pogodna) kategorija -  ODLOŽNOG DEJSTVO TUŽBE. Naime, obzirom da po pravilu (i u Starom i u Novom zakonu) TUŽBA NE ODLAŽE IZVRŠENJE,  ne postojanje mogućnosti odlaganja izvršenja konačnog upravnog akta od strane suda (što je bila situacija po Starom zakonu) u praksi može izazvati nenadoknadivu štetu po tužioca (koja se ni kasnije, ako dobije spor – ne bi mogla nadoknaditi). Uvođenjem mogućnosti da, na zahtev stranke i pod određenim uslovima, sud može odložiti izvršenje konačnog akta – zakonodavac je umanjio moguće nanošenje nenadoknadive štete.

Novina je i pravo tužioca da uloži prigovor protiv rešenja o odbacivanju tužbe.

Utvrđivanje činjenica na USMENOJ JAVNOJ RASPRAVI - je pravilo - uz moguće (precizirane) izuzetke, ali i obaveza (u određenim slučajevima) za razliku od Starog zakona u kome je odlučivanje u nejavnoj sednici – bilo pravilo, a po potrebi, sud je mogao da održi usmenu raspravu.

Pitanje troškova upravnog spora je drugačije rešeno. Naime, osim što odredbama jednog člana definiše troškove, drugim propisuje da o njima odlučuje sud (za razliku od Starog zakona, čijim je članom 60. propisano da u upravnom sporu svaka stranka snosi svoje troškove).

Važna novina u Zakonu je - OBAVEZA svih državnih organa (“organa javne vlasti”) da SUDU, na njegov zahtev – DOSTAVE SVE ISPRAVE kojima raspolažu, u roku koji sud odredi. I što je vrlo važno, ova obaveza nema samo dispozitivan karakter, odnosno nije samo propisana obaveza  – već je i predviđena situacija nepoštovanja naloga suda, uključujući i sankcije – novčano kažnjavanje rukovodioca organa.   

I uopšte, u celom Novom Zakonu, stiče se utisak adekvatnijeg regulisanja odgovornosti organa javne vlasti prema nalozima i odlukama suda u upravnom sporu. Ovo je posebno  vidljivo uvođenjem posebnih odredbi o pravnim posledicama aktivnog i pasivnog nepostupanja po presudama suda, kao i novim (posebnim) delom Zakona, pod nazivom – Novčano kažnjavanje.

Dodata je i potpuno nova odredba o pravu na naknadu štete zbog neizvršavanja presude (koja je nezavisna od prava na naknadu štete nastale izvršenjem akta koji se osporava).

Gore su (kratko) iznete samo neke, po nama najizrazitije novine u Novom zakonu i podsetimo da ih ima još (čak i u okviru istih, ili sličnih grupa).

 

Za detalje – videti:

LJ.M.V.

Objavljeno: 12.03.2010.






Da li imate komentar?

  • Obavezna polja su označena zvezdicom *.
If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 

Konkurs za ustupanje na korišćenje delova ribarskih područja na teritoriji APV

"Službeni list APV", broj 19/17, strana: 674 od 19.04.2017.


Pokrajinska uredba o maksimalnom broju zaposlenih u sistemu Autonomne pokrajine Vojvodine za 2015. godinu

"Službeni list APV", broj 4/16, strana: 73 od 03.02.2016.
"Službeni list APV", broj 19/16, strana: 629 od 01.04.2016.
"Službeni list APV", broj 25/16, strana: 745 od 22.04.2016.
"Službeni list APV", broj 28/16, strana: 761 od 09.05.2016.
"Službeni list APV", broj 31/16, strana: 793 od 23.05.2016.
"Službeni list APV", broj 34/16, strana: 841 od 01.06.2016.
"Službeni list APV", broj 41/16, strana: 911 od 06.07.2016.
"Službeni list APV", broj 46/16, strana: 1319 od 03.08.2016.
"Službeni list APV", broj 61/16, strana: 1875 od 09.11.2016.
"Službeni list APV", broj 16/17, strana: 441 od 29.03.2017.
"Službeni list APV", broj 20/17, strana: 683 od 26.04.2017.


Rešenja o davanju saglasnosti

"Službeni list APV", broj 19/17, strana: 669 od 19.04.2017.


Rešenja o davanju saglasnosti

"Službeni list APV", broj 20/17, strana: 686 od 26.04.2017.


Rešenja o imenovanjima i razrešenjima

"Službeni list APV", broj 20/17, strana: 687 od 26.04.2017.


Rešenja o imenovanjima i razrešenjima

"Službeni list APV", broj 19/17, strana: 669 od 19.04.2017.


Rešenja o upotrebi sredstava tekuće budžetske rezerve

"Službeni list APV", broj 20/17, strana: 687 od 26.04.2017.


Rešenje o upotrebi sredstava tekuće budžetske rezerve

"Službeni list APV", broj 19/17, strana: 670 od 19.04.2017.


Odluka o dimničarskim uslugama

"Službeni list grada Beograda", broj 15/93, strana: 458 od 09.07.1993.
"Službeni list grada Beograda", broj 17/93, strana: 543 od 28.07.1993.
"Službeni list grada Beograda", broj 31/93, strana: 823 od 29.12.1993.
"Službeni list grada Beograda", broj 4/94, strana: 45 od 18.02.1994.
"Službeni list grada Beograda", broj 2/95, strana: 24 od 24.02.1995.
"Službeni list grada Beograda", broj 6/99, strana: 116 od 22.04.1999.
"Službeni list grada Beograda", broj 11/05, strana: 31 od 31.05.2005.
"Službeni list grada Beograda", broj 34/14, strana: 5 od 11.04.2014.
"Službeni list grada Beograda", broj 19/17, strana: 5 od 21.04.2017.



Pogledajte kompletan spisak >>