DRŽAVA REŠILA DA SE ODREKNE KAMATA na DOSPELE PORESKE OBAVEZE
U skupštinskoj proceduri nalazi se - PREDLOG ZAKONA O OTPISU KAMATE NA DOSPELE OBAVEZE - PO OSNOVU ODREĐENIH POREZA I DOPRINOSA ZA OBAVEZNO SOCIJALNO OSIGURANJE.
Osnovni razlog za donošenje ovog zakona (po rečima predlagača) - sadržan je u potrebi stvaranja pravnog osnova za mogućnost otpisa obračunate a neplaćene kamate na obaveze po osnovu određenih javnih prihoda, koje su dospele za plaćanje do 31. decembra 2011. godine.
Na ovaj način omogućava se, s jedne strane, privredi i preduzetnicima, odnosno fizičkim licima, da se rasterete u odnosu na neplaćenu kamatu za obaveze dospele do 31. decembra 2011. godine, kako bi bili u mogućnosti da efikasnije izmiruju tekuće obaveze, čime se ujedno stvaraju uslovi za oživljavanje i razvoj privrede i preduzetništva.
S druge strane, ostvarivanje prava na otpis kamate uslovljava se izmirenjem glavnog duga dospelog do 31. decembra 2011. godine, troškova prinudne naplate poreza - ukoliko je postupak prinudne naplate pokrenut, kao i izmirenjem obaveze dospele od 1. januara 2012. godine, uključujući i sporedna poreska davanja - za obavezu za koju se otpis kamate traži, na koji način se stvara osnov za procesno jednostavniju i bržu naplatu zaostalih dugova.
Radi se o sledećim porezima i doprinosima:
- porez na dohodak građana, uključujući i porez na prihode od samostalne delatnosti;
- porez na dobit pravnih lica;
- porez na prenos apsolutnih prava;
- porez na nasleđe i poklon;
- porez na promet;
- porez na registrovano oružje;
- porez na fond zarada;
- poreza na finansijske transakcije;
- doprinosi za obavezno penzijsko i invalidsko osiguranje;
- doprinosi za obavezno osiguranje za slučaj nezaposlenosti.
Očekivani ekonomski efekti
Donošenjem ovog zakona - stvorio bi se pravni osnov da se podnosioci zahteva - rezidenti (pravna lica, preduzetnici, fizička lica), koji izmire glavni dug dospeo do 31. decembra 2011. godine i troškove prinudne naplate - ako je postupak prinudne naplate pokrenut, kao i ukupne obaveze po tom osnovu dospele od 1. januara 2012. godine, oslobode plaćanja kamate.
Iako ovakva mera znači određeni gubitak u javnim prihodima, ocenjuje se da je u dovoljnoj meri stimulativna za fiskalno rasterećenje podnosilaca zahteva obavezama iz prethodnog perioda, čime se stvaraju uslovi za razvoj privrede i preduzetništva (neopterećenih zaostalim fiskalnim dugovima po osnovu određenih javnih prihoda), kao i za procesno jednostavniju i bržu naplatu zaostalih dugova.
Na kraju (u okviru obrazloženja predloga Zakona) predlagač sažima na sledeći način:
1. Na koga će i kako će najverovatnije uticati rešenja u Zakonu
Zakon će imati pozitivan uticaj na:
1) podnosioce zahteva za otpis kamate po osnovu određenih javnih prihoda, jer se stvara pravni osnov da neizmirene obaveze izmire pod povoljnijim uslovima;
2) podsticaj u razvoju preduzetništva i privrede, jer se stvaraju uslovi da se fiskalnim rasterećenjem po osnovu dospele neplaćene kamate, sredstva potrebna za te namene usmere na razvoj tih delatnosti.
2. Kakve troškove će primena Zakona stvoriti građanima i privredi (naročito malim i srednjim preduzećima)
Primena zakona ne bi trebalo da stvori dodatne troškove građanima i privredi.
3. Da li su pozitivne posledice donošenja Zakona takve da opravdavaju troškove koje će on stvoriti
Naveli smo da primena zakona neće izazvati dodatne troškove.
4. Da li se Zakonom podržava stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu i tržišna konkurencija
Zakon se odnosi na fiskalno rasterećenje određenih postojećih subjekata, a ne donosi se i ne uređuje pitanja koja bi se odnosila na stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu i tržišnu konkurenciju.
5. Da li su sve zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o Zakonu
Ovaj zakon je u postupku pripreme dostavljen određenim nadležnim ministarstvima i drugim organima, tako da je zainteresovanim stranama pružena prilika da iznesu svoje stavove.
6. Koje će se mere tokom primene Zakona preduzeti da bi se ostvarilo ono što se donošenjem zakona namerava
Ministarstvo finansija - Poreska uprava nadležna je za sprovođenje Zakona i za njegovu ujednačenu primenu na teritoriji Republike.
Predloženo je razmatranje i donošenje Zakona po hitnom postupku, kako bi se predložena rešenja što pre primenila.
Detaljnije - videti:
- Zakon o porezu na dohodak građana
- Zakon o porezu na dobit pravnih lica
- Zakon o porezima na imovinu
- Zakon o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara
- Zakon o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti
- Zakon o penzijskom i invalidskom osiguranju
LJ.M.V.
Objavljeno: 11.04.2012.
"Službeni glasnik RS", broj 59/17, strana: 21 od 16.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 56/17, strana: 7 od 07.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 57/17, strana: 23 od 09.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 58/17, strana: 13 od 15.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 45/11, strana: 146 od 21.06.2011.
"Službeni glasnik RS", broj 58/17, strana: 14 od 15.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 57/17, strana: 15 od 09.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 57/17, strana: 15 od 09.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 58/17, strana: 3 od 15.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 59/17, strana: 20 od 16.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 58/17, strana: 15 od 15.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 58/17, strana: 15 od 15.06.2017.
"Službeni glasnik RS", broj 59/17, strana: 12 od 16.06.2017.
Da li imate komentar?
Ukupno: 13
Komentar #3 objavljen : Fri June 15, 2012, 14:33:07
Ukupno: 13
Komentar #2 objavljen : Sat June 02, 2012, 10:53:40
Ukupno: 13
Komentar #1 objavljen : Tue April 24, 2012, 16:07:44